Bewegen voor een stralende huid

7 juni 2017 | Huidverbetering

De voordelen van lichaamsbeweging en een gezonde, actieve levensstijl zijn talrijk.

Maar wist je dat sporten een geweldige positieve invloed heeft op jouw huid?

Sporten kan jouw totale uitstraling verbeteren, waaronder ook je huid.

Onze huid is het grootste levende orgaan van ons lichaam en het is datgene waar iedereen naar kan kijken. Het wordt een deel van onze identiteit, onderdeel van onze eigenheid en iets waar we zorg voor moeten dragen, dag na dag.
Wanneer mensen denken aan sporten zijn ze hoogst waarschijnlijk aan het proberen om fit te worden, fit te blijven, wat gewicht te verliezen of het verbeteren van hun algehele levenskwaliteit. Omdat bewegen van vitaal belang is voor onze gezondheid en ons welzijn.

Zelf heb ik, na mijn tweede zwangerschap, besloten om terug mijn loopschoenen aan te trekken. Ik moet eerlijk bekennen, ook in eerste instantie om terug fit te worden. Maar wanneer ik na een looptraining een kijkje neem in de spiegel, stel ik vast dat mijn huid een mooie gloed aanneemt. Ik merk echt wel dat mijn huid de vruchten plukt na een lichamelijke inspanning.

Hoe kom dat?

Bij lichaamsbeweging verhoogt onze bloedstroom naar de levende lagen van de huid. Deze levende lagen van de huid krijgen een mooie aflevering van zuurstofrijk bloed en voedingsstoffen. Wanneer dit gebeurt, wordt de bloedsomloop verbeterd, waardoor je meer natuurlijke oliën gaat produceren, die voorzien onze huid van de zogenaamde gezonde gloed.

Door te bewegen zal je ook minder stress ervaren en als je dat kan bereiken dan zal zich dat sowieso weerspiegelen in jouw huid. Het is wel belangrijk om een bewegingsroutine te vinden die je zelf leuk vindt, dan zal het zeker helpen om stress te verlichten. Ook dat kan ik beamen. Het gebeurt vaak dat ik ’s avonds in bed lig te piekeren over vanalles en nog wat, waardoor ik moeilijker in slaap geraak. Door het sporten merk ik dat ik ’s avonds veel gemakkelijker de slaap kan vinden. Kleine opmerking: ga niet sporten vlak voor het slapen gaan, want dan heb je veel te veel energie en zal je ook weer minder gemakkelijk in slaap vallen. Ideaal, vind ik voor mezelf, is om ’s morgens de dag te starten met een looptraining. Dan heb ik nog gans de dag om andere dingen te doen.

Nog enkele tips wanneer je gaat sporten

  • Zorg ervoor dat je huid zuiver is als je gaat sporten en verwijder make-up. Zoniet, zouden de poriën door de transpiratie wel eens kunnen verstoppen en dan bereik je het tegenovergestelde effect
  • Vind je het vervelend om helemaal zonder make-up te sporten, ga dan voor mascara en een vleugje lippenstift
  • Als je buiten sport vergeet dan niet om je huid tegen de schadelijke stralen van de zon te beschermen door het aanbrengen van een zonbeschermingscrème
  • Bedek zoveel mogelijk je blootgestelde huid, zoek de schaduw op als je kan en vermijd sporten tijdens warmste uren van de dag
  • Geef je huid na het sporten de tijd om af te koelen
  • Verwen je gezichtshuid en je lichaamshuid na het douchen met een vochtinbrengende crème.
  • Drink na het sporten voldoende water
  • Wil je je na het sporten weer opmaken, accentueer je gezonde en blozende gezicht dan eens met een zachte blush die je op de jukbeenderen aanbrengt. Een beetje mascara, een vleugje lippenstift. Wedden dat je er nog nooit zo goed, blozend en jong hebt uitgezien!

Ben jij ook beginnen sporten? En heb jij al eens naar jouw huid gekeken na het sporten? Laat eens weten of jij al iets opgemerkt hebt aan jouw huid. Vergeet ook niet om jezelf af en toe eens te verwennen met een deugddoende massage. Dat kan helpen bij het behalen van bepaalde doelstellingen. PS: mijn doelstelling is om tegen augustus 5 km aan één stuk te kunnen lopen. Ik hou je op de hoogte 😉

Groetjes,
Annelies

Pin It on Pinterest